Lange paasweekend - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Roxanne - WaarBenJij.nu Lange paasweekend - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Roxanne - WaarBenJij.nu

Lange paasweekend

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

28 Maart 2016 | Zweden, Stockholm

Na heerlijk te hebben geslapen op de bank, ben ik samen met een vriendin vertrokken richting Sigtuna. Sigtuna is de oudste stad van Zweden. Na een kwartier lopen hadden kwamen we al buiten de bewoonde wereld en vroegen we ons af of het een echt een stad is of een dorpje. Om uit te zoeken wat we daar zouden gaan doen bezochten we eerst de toeristen informatie, tenminste dat was ons plan. Bij het duwen en trekken van de deur, bleek dat de VVV niet open was, dus zijn we verder gelopen. Al snel kwamen we een museum tegen en dachten we daar binnen te kunnen. Maar ook hier kregen we de deur niet open. We begonnen ons af te vragen of er überhaupt wel iets open was op Goede Vrijdag en toen zagen we de openingstijden op de deur. We besloten eerst een rondje te gaan lopen langs een groot meer en nog voor de brug keerden we terug. In de stad zelf waren vele ruïnes te bezichtigen van oude kerken waar het dak vanaf was en soms ook delen van de muren. Somige ruiïnes dateerden de 13de eeuw en waren ondanks de oudheid toch nog goed geconserveerd.

Na het bezichtigen van de ruïnes besloten we naar de museum te gaan, die inmiddels al was geopend. Het was een klein openbaar museum dat kunst met houd mengde. Zo was er bijvoorbeeld een LCD plaat gemaakt van houd en de hele verhaal van het gebruiken van houd in de visserij werd verteld. Vanuit het museum zijn we doorgestuurd naar de VVV die inmiddels ook open was en besloten we de bus te nemen naar Wenngarns slott, een prachtig paleis waar je wordt ontvangen met een krakende deur. Eenmaal binnen kwamen was te zien dat de steil van de mensen die daar hebben geleefd vrij modern was. Ook was het hotel dat op hetzelfde gebied zat de hoofdsponsor want overal lagen potloden en papier blokjes. In de keuken trok ik uit nieuwsgierigheid alle lades en kasten open en kwam er zo achter dat het slott waarschijnlijk nog regelmatig wordt gebruikt voor speciale gelegenheden.

Zaterdag kwamen vrienden van het meisje bij wie ik logeer, dus die hebben we opgehaald op centraal. Maar hiervoor hebben we nog even de tijd genomen om te zoeken waar ik de komende tijd stage ga lopen. Vanuit centraal zijn we de koffer weg gaan brengen naar het huisje, wat een ritje is van ongeveer 1 uur. Eenmaal daar aangekomen werd het koffertje met allemaal typisch Nederlandse lekkernijen geleegd. Daarna zijn we met het koffertje naar de slijterij gegaan om bier in te kopen. En wat voor bier neem je als je in het buitenland bent?... Heineken! De prijzen van de verschillende flessen alcohol vielen eigenlijk wel mee! Iedereen had nog zo gezegd dat alcohol heel duur is hier. Waar alcohol wel heel duur is, is in de bars en restaurants. Daar betaal je al snel rond de 5€ voor een glas, maar dan moet ik er ook gelijk bij zeggen dat je een 0,5L fles bier krijgt of een grootte, tot aan de rand gevulde glas wijn.

Omdat al het reizen best vermoeiend was voor de anderen, zijn we in de buurt naar een uitkijkpunt geklommen. Vanuit daar zag ik de skipistes in Huddinge, de half bevroren meren, de verschillende woningbouwen en aan de andere kant de volgebouwde Stockholm.

Zondag misten we net de boot na het begin van een lekker uitgebreid paasontbijt en hebben we de plannen gewijzigd. We namen de trein naar Nynäshamn, een vissers dorpje waar ook veel boten aan de haven liggen… tenminste als de tijden van het jaar iets gunstigere temperaturen weergeven. Het was wel jammer om een grote haven te zien met zoveel lege steigers. Misschien moet ik nog een keer langs komen in de zomer dagen. Op het eiland hebben we een wandeling gemaakt om de bekende vuurtoren te bezichtigen. Al snel kwamen we een uitkijktoren tegen en beklommen we het gebouw tot aan de top, waar een koude ijzige wind het onprettig maakte om van het uitzicht te genieten. Al snel liepen we naar het vuurtoren, maar er was een gebouw daarvoor en omdat we niet rechts of links om het gebouw heen konden lopen besloot in door het gebouw heen te lopen om bij de vuurtoren te komen. Dat was ook geen optie! We stonden midden in een spa hal en zagen voor de toren een zwembad waar mensen uit kwamen… en daar stond ie dan! Een prachtige, witte vuurtoren die alle grote schepen afkomstig uit Gotland en Polen waarschuwde dat het land daar begon. Een reusachtige ronde gebouw gemaakt van metaal dat nog geen anderhalf meter lang was. Een beetje een tegenvaller!

Op tweede pinksterdag vertrokken we iets eerder richting de haven om de boot nog op tijd te halen. We waren toen een uur voor vertrek aanwezig op het vertrekpunt van de boot maar deze was er nog niet eens. Na een tijdje lopen, foto’s nemen en tips te krijgen over hoe ik mijn tijd in Zweden moest besteden hebben we uiteindelijk de boot richting Vaxhomen genomen. Het was een prachtige dag voor een boottocht, we hadden het niet beter kunnen treffen! De zonnestralen en het windstille weer maakten het ritje erg plezierig. Na zo’m 15 minuten slenteren kwamen we er achter dat we al ¼ van de omtrek van het eiland hadden gelopen en besloten we om op het midden punt terug te keren. Op een ander eiland nog geen 10 meter van Vaxholmen vandaar lag een ander eiland met een fort. In eerste instantie leek het op een kasteel, even later op een gevangenis, en uiteindelijk was het een fort gerund door militairen dat ooit ook als gevangenis heeft gediend en nu een museum is. Om daar te komen moet je een taxiboot nemen, iets wat wij besloten over te slaan. De terugweg ging sneller ook al stopten we op een stuk of 5 eilanden. Op elk eiland werden weer een paar mensen gedropt of goederen zodat mensen op de eilanden weer een tijdje kunnen overleven. Vanuit de boot zagen we vele eilanden, sommigen zo groot dat er een hele vakantie park op werd gebouwd met vele hotels, anderen zo klein dat er precies een huisje op paste.

Zeer geslaagd deze lange weekend was ook de typisch Zweedse cuisine… de ene dag hadden we typische Nederlandse pannenkoeken, tussen de middag Amerikaanse burgers, een andere avond zijn we naar de Chinees geweest, we hebben genoten van een oven heerlijke Italiaanse pizza en last but not least een Engelse rosbief. Een culinaire hoogstandje dus!

• 30 Maart 2016 - 08:47

Jan:

Hoi Rox,

Heel leuk en mooi dat je direct je eerste weekend al veel dingen hebt ondernomen en hebt gezien!
    Tijdens onze rondreis door Zweden was het ons ook al opgevallen dat de drankprijzen in de supermarkten best wel meevallen.
    Wat overigens niet wilt zeggen dat je er dus maar een zuipfeest van moet gaan maken daar he!! :-(
    Misschien kun je nog wel even aan je vriendinnen vragen of zij kunnen uitleggen dat na de eerste paasdag niet de tweede pinksterdag komt. :-)
    Maar ga zo door, en heel veel plezier daar!

Groetjes Jan.

• 02 April 2016 - 21:05

Samantha :

Hey Roxie,

wat leuk te lezen dat je al zoveel hebt gezien en gedaan en dat je nieuwe vriendinnen hebt gemaakt. Al weet ik niet helemaal zeker of je ze al kende voor je wegging of dat je ze daar hebt leren kennen. (Ik weet wel dat je ze gesproken hebt voor je wegging, maar weet niet of je ze ook persoonlijk hebt gezien). Hoe sliep de bank? Ben je al geupgrade naar een bed of lig je nog steeds op de bank?

Het is leuk te lezen dat je daar ook pasen viert, maar ik ben het eens met Jan, pinksteren zit echt in een ander weekend haha.

Keep up the good work!

Quote van vandaag: blaat het niet, dan schaapt het niet (staat op mijn t-shirt).

Groetjes, Samantha

P.S. Kwam vandaag een paar sokken van je tegen in de was en vroeg me meteen af of je wel genoeg sokken mee had :----)