Bezoek aan Gotenburg - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Roxanne - WaarBenJij.nu Bezoek aan Gotenburg - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Roxanne - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Gotenburg

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

14 Mei 2016 | Zweden, Stockholm

Hier zit ik dan, in de trein, terug naar Stockholm vanuit Gotenburg. Dit is zonder twijfels de meest studentelijke avontuur die ik tot nu toe heb mogen ervaren.
Op woensdagavond, na een korte dag werken, vertrokken we met de nachttrein richting Gotenburg. Een ritje dat rechtstreeks iets meer dan drie uur duurt. Maar de nachttrein gaat niet rechtstreeks en dus hebben we een ritje geboekt dat iets langer duurt. Eenmaal aangekomen in de trein, met een backpack en nog wat kleine tassen, kwamen we tot de grote verrassing dat we in een coupe zaten met een stel bedden erin. We hadden geen bedden geboekt en dus werd er tegen ons gezegd dat we deze niet konden gebruiken. Maar het slapen zonder enige vorm van steun was ook geen optie en dus zijn we maar in de hoge bedden geklommen en hebben we daar onze ogen dicht gedaan tot aan Lund. Om 6:30 was er geen hond op straat. Omdat we bijna een uur moesten wachten op de trein naar Gotenburg zijn we het kleine stadje in gegaan en hebben we genoten van de smalle studentelijke huisjes. Het deed me denken aan Wageningen, waar boven de winkels allemaal studenten woningen zijn. In Zweden zijn er veel mooie gebouwen. Na Lund kwamen we om iets over 9 in Gotenburg aan, maar aangezien het een vrije dag was, waren zowel de winkels als de toerisme bureau nog niet open en hebben we uitgebreid genoten van een lekker bakje koffie.
Toen de toerisme bureau eindelijk open ging en onze koffie op was hebben we onze "must see's" ingepland. We begonnen met een wandeling door de stad met een boekje van alle hoogtepunten van de stad. Een wandeling wat misschien een tot anderhalve uur had kunnen duren. Door de gezelligheid, het bekijken van winkeltjes, fotograferen en het nemen van afwijkende routes hebben we er een aantal uren langer over gedaan... Of nog erger we hebben de wandeling nooit afgemaakt. Vanwege de vrije dag was de vismarkt dicht en zijn we ergens daar in de buurt gaan eten. Daar kwamen we een stel bewoners tegen die zeer actief waren binnen dat gedeelte van Gotenburg en zij hebben ons veel verteld over de geschiedenis, de hoogtepunten en de toekomstplannen van Gotenburg.
Daarna zijn we de heuvel op geklommen om van het uitzicht te genieten. Daar zijn we blijven zitten totdat de zon onder ging.

Na een goede nacht slapen zijn we naar Botaniska geweest, of terwijl, de botanische tuinen. Een grote tuin met vele groene planten uit verschillende delen van de wereld met een groot natuurreservaat erbij. Zweden zit vol met meren en aan water is hier geen gebrek. De vele opties beschikbaar op een camera hebben geleid tot het geven van een fotocursus. Het is nu wel balen dat mijn camera nog in Nederland ligt!
Tijdens de lunch hebben we genoten van het mooie uitzicht op het meer en al snel werd ons aandacht gevest op de vele diertjes, voornamelijk de mieren, die in het gebied leefden. Na vele kilometers te hebben gewandeld tussen de vele groene massa in de hitte van de zon, zijn we niet ontkomen aan een verbranding.
De dag werd afgesloten met een mooie zonsondergang vanaf Skansen, een ideale barbecue plek boven op een heuvel met een gebouw met een gouden kroon. Daar heb ik voor het eerst sushi gegeten... Voor herhaling vatbaar!

We hebben geslapen als een roosje. Op zaterdag besloten we te lopen naar de nieuwere gedeelte van Gotenburg waar de nieuwere, hoge gebouwen staan. Aangezien het warme weer, heb ik mijn te warme winterlaarzen uitgedaan en verkoeling gezocht in het koude water van de haven. Daardoor hebben we iets minder van de haven gezien, of vanuit een ander perspectief. De veerpont bracht ons aan de overkant van de rivier en daar zijn we verder per tram gereisd naar de volgende haven. Aan de hand van de overvolle trams kwamen we er achter dat we niet de enige waren met een goed idee. We hebben een boot genomen naar een van de eilanden van het zuidelijke archipel.

De archipel van Gotenburg is heel anders dan de archipel in Stockholm. In Gotenburg zijn de eilanden gemaakt van rondere rotsen, die vaak ook om de eilanden heen boven het water steken. De eilanden zijn vaak kaal. Het leven op een eiland ziet er uit als een prima optie na je pensioen. Lekker rustig, een mooi uitzicht en af en toe wat toeristen die het eiland draaiend houden. Het leukste was toch de verschillende vormen van vervoersmiddelen die ze gebruiken... Nee geen auto's maar fietsen, bromfietsen en golfbuggies.
We hebben 4 eilanden bezocht, een zeer kleine deel van de eilanden groep.
Brönno is de eiland waar de puinhoop om word getoverd tot artistieke kunst. Daar hebben we de zon zien ondergaan achter een van de vele eilanden aan de horizon.
Een zeer leuke dag, waar het leven niet draaide om het morgen of daarna maar om het nu.

Ach, alweer zondag, de tijd vliegt! Onze grootste dag zou vandaag zijn. Een kajak tour op het Delsjön meer. We konden eerst nog naar het volksmuseum gaan (een tip van ons Airbnb verblijf). Daar hebben we een expositie gekeken van Afghanistan in de oorlog, de hoeden en schoenen die over de wereld worden gedragen en veel meer.
Omdat we levend in de zon verbranden hebben we besloten om toch maar niet te gaan kajakken. Ons huid was nog niet hersteld en een tweede verbranding was 100% gegarandeerd. Onze kajak trip werd vervangen door een bezoek aan het Universum, een soort Nemo met een dierentuin erin. Een goed alternatief!
In de overige tijd hebben we de stad nogmaals doorlopen, zijn we naar nog een groene park geweest en hebben we een lange tijd bij de haven gezeten denkend aan de toekomst.

Onze verblijf in Gotenburg werd afgesloten met een kop koffie, net zoals we het zijn begonnen. De cirkel is compleet! Nu nog de trein terug naar Stockholm. Een ritje per trein, bus en nog eens de trein met lange overstaptijden op plekken waar er om 23:30 tot 2 of 4 uur niet veel te doen is. Om 6:30 zullen we dan aankomen in Stockholm. En zoals elke maandag, is dit gewoon weer een werkdag! Niks doen staat voorlopig nog niet op het schema. Woensdag mocht ik mijn sleutel halen om te verhuizen maar vanwege deze korte vakantie, is de verhuizing naar maandag opgeschoven.

Terwijl wij moesten wachten op de bus in een afgelegen plaatsje zijn we nog een aantal studenten tegen gekomen en daarvan hebben we veel over de Zweedse cultuur geleerd. Het hielp om de nacht door te brengen. De bus rit was zeer luxe en daardoor heb ik dan ook een uur kunnen slapen. Uiteindelijk hebben we Stockholm bereikt, met een nachtrust van 2 uur slapen.

Het leven van een student is te gek, te druk, te weinig slaap, te onrustig, te gezellig, maar boven al te leuk om te missen.

• 14 Mei 2016 - 18:52

Jan:

Hoi Rox,

Vanuit Split een korte reactie.
    Heb je hele verhaal nog niet gelezen ivm de kleine letters op de telefoon.
    Maar je vermaak je prima heb ik wel door,
    Nou dat gaan en hier de komen de 12 dagen ook doen!!

Groetjes van Mieke, Nico, Willy en Jan.xxx6.

• 28 Mei 2016 - 13:54

Marian:

hoi Roxanne,

Wat een indrukwekkende verhalen van wat jij allemaal meemaakt.
    Ik vind het heel dapper wat je allemaal doet.
    Je zou er een boek over kunnen schrijven.
    Maar het is ook heel leerzaam wat je meemaakt.
    Ondanks dat we niet altijd reageren, genieten we wel van jou verhalen hoor.

Succes met alles wat je nog gaat ondernemen!

groetjes van ons,
    Wim, Michelle, Ferdi en Marian

P.S. Ferdi had gisteren zijn gala van school, was ook heel indrukwekkend.