Monteverde - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Roxanne - WaarBenJij.nu Monteverde - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Roxanne - WaarBenJij.nu

Monteverde

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

13 Augustus 2017 | Costa Rica, Liberia

Ons verblijf in Monteverde was kort maar krachtig! Vanuit San Juan del Sur zijn we brak in de bus gestapt nadat de nodige papieren van de politie binnen waren. Onderweg hebben we nog meer mensen ontmoet waardoor we nu met een groep van meer dan zes waren. Allemaal richting Rivas. Vanuit daar hebben we ons opgesplitst en gedag gezegd. Wij tweeën waren weer "alleen" op reis. Om de lange busrit te vermijden namen we een taxi richting de grens. Daar werden onze paspoorten weer onder gestempeld en namen we de tico bus naar Liberia. Omdat we zo laat vertrokken was Liberia ons eindstation. Daar zijn we de eerste beste hotel ingegaan, wat verse groente als avondmaal genomen, op het bed neergeploft en zo was het al snel de volgende ochtend. Vanaf het busstation vertrokken we naar Puntarenas om daar over te stappen naar Monteverde, een afstand van 67 km die je in minimaal 3 uur wel redt.

Voordat we in Monteverde aankwamen zijn we uitgestapt, in een dorpje met veel hostels, zodat we meer kans hadden om een gezellig plekje te vinden. Toen we de tassen open deden kwam er een geur van af...pff...gadverdamme! Dus de lokale wasserette heeft ook weer wat bij verdient.

In de ochtend werden we opgehaald voor het hostel om een van de meest geweldige ervaring op te doen (vond ik). We werden hoog aan de berg gezet, gezadeld met een hoop gordels en zekeringen (of hoe dat dan ook mag heten) kregen handschoenen, een helm en enige uitleg. Toen hingen we daar... Aan een stalen kabel glijend over de boomtoppen. Een geweldige ervaring! Zittend in je harnas gleed je van de ene kant van de berg naar de ander, met 100m onder je voeten dan eindelijk een hoge boomtop. Na elke zipline werd je weer afgezekerd en kwamen korte wandelingen door de bomen van 20 tot 100 meter. Makkie toch?! Alles behalve makkelijk! Monteverde ligt boven de 1600 m hoogte waardoor de ijle lucht voor de nodige zuurstof gebrek zorgde. Hijgend kwamen we weer bij de volgende zipline aan om daar wachtend weer tot adem te komen, zodat we daarna de longen uit ons lijf konden gillen. Het was echt gaaf!
Na een paar rechte ziplines kregen we een soort bungee-achtige zipline waarbij je lag en enkel hetgeen boven je zag. Vervolgens kwam de Tarzan-zipline waarbij een vrijval zorgde dat het touw heen en weer begon te slingeren en wij daar als een pendelgewicht aan hingen. Nu had ik het door waarom die helm essentieel was. Sommigen slingerden zo ver dat het net leek alsof ze tegen de boom aan knalden. Bij de laatste twee ziplines was er amper controle op hoe hard je ging. Je werd aan je rug vast gehaakt, voeten vastgebonden, zodat het enige beweegbaar je handen waren.
Nogmaals, een super ervaring!

Na een rondje in het dorp kwamen we er achter dat we 30 minuten verder waren. Het dorp bestaat uit een pizzaria, een taco restaurant, een eet/drink gelegenheid met een boom dwars door het gebouw heen en tich souvenir en avontuur winkels.
Dus hadden we maar nog een activiteit geboekt. In de late middag werden we opgehaald om een nacht wandeling te maken in het bos. Daar hebben we nog een hele hoop dieren aan ons lijstje toegevoegd. Van de 2 soorten luiaards hebben we beide gezien nu, de tarantula, de vogelspin, een giftige groene slang, een opossum die op een kat leek, een kikker die dit keer wel wakker was, een toekan die wel sliep en nog meer.

In de avond zijn we taco's gaan eten maar omdat het vol zat moesten we buiten zitten. Na even het menu kaart te hebben bekeken kwam er een tafel vrij en gingen we daar gelijk zitten. Na ons kwam een koppel die ook binnen wou zitten dus hebben we de tafel maar met zijn vieren gedeeld. Na een gezellig praatje belanden we in de lokale kroeg/disco waar er naast de reaggeton ook karaoke werd gezongen en salsa gedanst.

De volgende ochtend vertrokken we vroeg maar we wisten niet precies vanaf waar we de bus konden nemen. Met ons gebrekkig Spaans kwamen we eruit dat we bij de supermarkt moesten wachten. We hadden een onrustige nacht gehad, iedereen in het hostel. De mensen in de kamer naast ons hadden extra gasten meegenomen en om 3 uur 's nachts escaleerde het snel tussen de baas en de mensen die daar rustig sliepen waardoor iedereen wakker werd geschreeuwd of gebonsd.
Uiteindelijk hadden we de busstation gevonden (we moesten dus niet bij de supermarkt zijn) maar wel veel te laat waardoor we de laatste bus (om 6 uur 's ochtends!) hadden gemist. We stapten daarom op de bus richting San José wat super lang zou duren. Gelukkig konden we halverwege uitstappen en een andere bus nemen naar Puntarenas om daar weer de bus naar Jaco te nemen.