Rhino Sanctuary - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Roxanne - WaarBenJij.nu Rhino Sanctuary - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Roxanne - WaarBenJij.nu

Rhino Sanctuary

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

27 Maart 2018 | Botswana, Serowe

Nog voor we de campsite op waren zagen we het achterwerk van een waterbok en een familie van vier kudos die constant voor de auto liepen.
Na een mooie nachtrust werden we vroeg in de ochtend wakker met het geluid van de vogels. Dit krijg je als je je tent onder een boom zet.
Bij het ontbijt kwamen de vogels naar ons toe. De ene leek op een grijze papegaai, de andere op een gekleurde agressieve kraai, andere waren fluweel blauw-groen. Na het strooien van wat corn flakes waren zelfs de eekhoorns niet meer mensenschuw en had ik een eekhoorn op mijn schoen.

Om 8 uur werden we opgehaald met een auto met open achterkant en zitjes achterin voor een safari tour. De zitjes waren zo hoog dat op ons twee meter lange man na, niemands voeten bij de grond kwamen. Al snel kwamen we diertjes tegen die in het gras lagen te slapen. De rood bruinige tinten vormde een groot contrast in het groene gras. Later kwamen we te weten dat deze diertjes steenbokken waren. Ik bedacht me in eens dat ik de zoomlens van de camera was vergeten. Oh wat baalde ik!
Bij een andere campsite zagen we de impala's met twee zwarte strepen op hun kont en twee tinten bruin. Hierdoor kwam ik achter dat de dieren die we eerder hadden gezien geen impala's waren maar springbokken.

Toen we in de buurt kwamen van een plas water zagen we veel beesten. Naast nog meer impala's zagen we zebra's (Martyyyy!!! Ik was zoo blij). Tijdens het maken van een foto van Marty kwam een wildbeest op de foto stormen. Haha door het inzoomen op de zebra was die wildebeest enkel met zijn kop op de foto gekomen. Ook de springbok (die we nu weer zagen) kwam bij de plas voor. We reden iets verder en zagen aan de overkant van een grotere plas twee neushoorns. Een moeder met haar jong waren in alle rust water aan het drinken. Het waren witte neushoorns, gras eters. Zwarte neushoorns komen hier maar zelden voor. Ze zijn een stuk kleiner dan witte neushoorns en eten blaadjes uit bomen waardoor hun nek rechter kan staan dan witte neushoorns.

Even verder liepen de zwijnen naast de weg. Kleine beestjes met witte tanden die een beetje doen denken aan die van een olifant. Het is het begin van de paringsseizoen, en overal zie je grote groepen impala's. In de buurt is altijd wel een mannetje die achter een vrouwtje brult of rent in de hoop zijn nageslacht achter te kunnen laten. Verder tijdens de tour kwamen we nog een aantal witte neushoorns tegen, de ene had zelfs al een naam, Jack.

Een mooie oryx liep in de richting van Jack toe. Vanuit zijn mooie zwart met witte vacht verscheen een paar lange hoorns. Misschien wel een van de mooiste dieren die we tot nu toe hebben gezien.
Red heart beast

Een van de lelijkste beesten die we daar in tegen hebben gezien vond ik de Kori bustard. Een soort prehistorische vogel die lijkt op een kruising tussen een struisvogel en een of andere soort dinosaurus. Graag zou ik dit soort vogel nog wel eens willen zien vliegen. Ze zijn de grootste bestaande vliegende vogel op aarde.
Ook zijn soortgenootje, die de dubbele lengte heeft hebben we gezien. Ik heb het natuurlijk over de struisvogel. In een nest hoog in de boot zat een gier die uitvloog toen wij in de buurt kwamen.

De rest van de dag zijn we verder richting het noorden gereden. Naast de vele bomen, bush bush en termieten hopen kwamen we langs de zout pannen. We wouden er heel graag overheen rijden maar vanwege de vele regen zaten de pannen vol water en was de weg erdoorheen niet toegankelijk.