Top 1 Dag - Reisverslag uit Ilha do Pico, Portugal van Roxanne - WaarBenJij.nu Top 1 Dag - Reisverslag uit Ilha do Pico, Portugal van Roxanne - WaarBenJij.nu

Top 1 Dag

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

02 Augustus 2014 | Portugal, Ilha do Pico

Vandaag was echt een super dag! Mijn batterijen zijn inmiddels leeg, maar ik wil deze dag echt niet vergeten.

Na een avond barbecueën was ik eindelijk om 1:10 uur in mijn slaapkamer. Een korte nacht want bij slaapkamer van de buren ging het alarm om 6 uur af en ze begonnen het geluid harder te zetten en gingen gesprekken met luidruchtige gelach houden. Toen was ik wakker!
Op het werk aangekomen was het weer zoals gewoonlijk chaotisch ’s morgens, alle boten schoon maken alle klanten begroeten, briefings geven en vesten geven om ze te kunnen sorteren. Ik werd geroepen om een briefing te houden, het was Portugees, met een familie die half Frans was, dus alles werd vertaald. De volgende briefing was in het Nederlands. Daarna kwam nog een briefing in het Duits, maar dat kan ik niet. Na de briefings begon de chaos echt! Een matroos werd gekozen om de whale watching tour te doen, met de Portugese en Nederlanders dat is niet logisch want dan zou ik op de Duitse boot zijn! Dus hebben we geruild!

Het was de beste tour die ik ooit heb beleeft! Het begon als een saaie tour, en leek erop dat we niet meer zouden beleven dan de afgelopen tijden. De butskoppen waren er, acht! Ik zou nog heel graag willen zien of ze inderdaad een lange snuit hebben of niet, maar ik kon niets meer dan hun staart zien. Butskoppen zijn zeker bijzonder om te zien, maar het zijn ook hele schuwe dieren die binnen korte tijd wegduiken. De schipper zag het niet zitten om de hele tijd achter de butskoppen aan te gaan dus vertrokken we verder naar het zuiden in competitie terrein.

Al snel zagen we dat er een aantal potvissen in dat gebied zaten dus hebben we eentje gekozen en gevolgd totdat hij de staart liet zien en in het diepe blauwe water dook. Kort daarna zagen we de volgende en die zijn we ook achterna gegaan totdat hij dook, het was niet de mooiste staart opkomst. Omdat we de walvissen al hadden gehad wouden we een groep dolfijnen zoeken zodat de toeristen een beetje variatie kunnen zien in het zeeleven. We zagen dichterbij de kust een groep dolfijnen uit het water springen dus zijn we dichterbij gegaan. Toen we er bijna waren zagen we een baby potvis in een groep dolfijnen die zich als een dolfijn gedroeg. Elke keer wou de baby maar uit het water springen en een ronding maken om weer in het water te duiken. Het zag er vrij grappig en dom ui! We hebben de baby een tijdje gevolgd totdat we dichtbij een grote potvis zagen. Uiteindelijk bleken het er twee te zijn, één met een grote witte vierkant bij de rugvin en de andere met een paar krassen. Het duurde niet lang voordat de kleine potvis van misschien een dag of zelfs een paar uur oud zijn moeder terug vond. De baby was super blij om weer bij de moeder te zijn en kreeg borstvoeding.

Ik keek om me heen en overal waren boten waar wij samen mee werken, geen enkel meer van de ‘verboden competitie’. Toen kwam er een ander potvis boven en waren alle boten weg waardoor wij een super tijd hadden met de baby, de moeder en de nanny. We volgden ze terwijl ze vooruit zwommen. Totdat ze ineens omdraaiden en we de motor stil moesten leggen. De nanny draaide een halve slag in het water, met de bek naar boven. De ogen en de kleine vin zagen wij ook. Geweldig! Enig! Wauw!

Kort daarna zagen we een potvis aan de rechterkant en één aan de linker kant, en nog achter ons. Ze kwamen allemaal bijeen. Een opvolgende lijn met maar liefst zeven potvissen en een baby! Wauw!

We waren eigenlijk al te laat om naar de haven terug te varen maar dat maakte ons niet meer uit naar zo een perfecte tour. Onderweg hebben we nog even naar de springende gevlekte dolfijnen gekeken. Echt mooi hoe hoog ze uit het water springen en een koprol in de lucht maken!
Ja dat was nog maar mijn morgen!

’s Middags stond ik ingeroosterd voor een snorkelen met dolfijnen, maar er was een groep van de SNP dus moest ik de whale watching tour doen. Geen probleem na zo’n fantastische morgen! We zijn naar hetzelfde plaats als vanmorgen geweest en daar waren alle potvissen nog. De Nederlandse groep was erg benieuwd naar al mijn verhalen! Geweldig voelt dat als je mensen meer kunt leren. In het begin zagen we een potvis en al vrij snel liet deze de staart zien, maar ik had het niet gezien dat dat ging gebeuren waardoor ik mensen niet kon waarschuwen. Daarna zagen we nog een potvis voor, rechts en links van de boot. Ja het was ook een geweldige tour met veel staarten die omhoog kwamen. We hebben ook nog een sightseeing gemaakt bij de rotsen van Candelária en daar zagen we ook een groep gevlekte dolfijnen die vrij snel geen interesse hadden in alle boten.

Eenmaal terug moesten alle tanken van de boten gevuld worden en moest de boot vanuit Princess Alice schoon worden gemaakt en klaar voor morgen.

  • 03 Augustus 2014 - 14:50

    Jan:

    Top 1 dag!

    Das mooi om te lezen!!
    In ieder geval heb je er het nodige plezier in en zie je wederom veel van je geliefde dieren.
    Onze vakantie is trouwens begonnen en Manon is gisteren weer thuis gekomen.
    Deze week blijven we nog thuis, volgende week op naar Zweden.
    En ja, er zit geel en blauw in de vlag van Zweden en er is veel mooie natuur ook te zien.
    Verder ga je het nog wel horen. :-)

    Rox, geniet er nog van en vast de groetjes an je Pa en Ma!.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxanne

Actief sinds 12 Juni 2013
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 24891

Voorgaande reizen:

22 Maart 2018 - 09 April 2018

Zuiden van Afrika

18 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Costa Rica

23 Maart 2016 - 26 Augustus 2016

Stage Zweden

14 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Hoofdstuk 2 Pico

15 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Sölden, Oostenrijk

12 Juni 2013 - 12 Juni 2013

Aangekomen op Pico

Landen bezocht: