Op bezoek - Reisverslag uit Otse, Botswana van Roxanne - WaarBenJij.nu Op bezoek - Reisverslag uit Otse, Botswana van Roxanne - WaarBenJij.nu

Op bezoek

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

24 Maart 2018 | Botswana, Otse

En van het vliegveld rezen wij nu met de auto naar de plek waar onze huur auto stond. Na een rit wat qua afstand leek dat we van Schiphol al in Utrecht zaten, met als drie grote verschillen 1) auto's rijden hier links op de weg, 2) op de radio draaide alleen maar kizomba achtige muziek en, 3) ze hebben hier heuvels (die je in Nederland al makkelijk bergen had kunnen noemen), waren we dan eindelijk aangekomen in Johannesburg. Ja, nog steeds Johannesburg.

Na een uitleg van drie uur was onze crash course "hoe gebruik je een auto met tent erop" dan eindelijk afgerond. De zon ging bijna onder dus hebben we nog een laatste nacht in een hotel geslapen voordat we op avontuur gingen.

Het leven in Zuid Afrika begint toch wel op andere tijden als in Nederland, vroeger, waardoor dat ene uur verschil toch groter is. Om 19 uur vertrokken we op zoek naar een restaurant maar alles was dicht, zelfs de supermarkt waar we net nog waren geweest. Dus bleef er maar een optie over, de KFC. Met een vette portie kip en nog wat vettige patat erbij hadden we onze maagjes gevuld en waren we klaar voor een rustige nacht.

De volgende ochtend vertrokken we richting het noorden. We kwamen langs Pretoria, waar het weer drukker was en verder was het op de weg wel rustig. Ons eindpunt zou Gaborone zijn, de hoofdstad van Botswana, of net daarvoor dan. Na het uitrijden van Zuid Afrika, de corrupte politie wat euro's te geven, het inrijden van Botswana wat verbazingwekkend tegen corruptie was, het invullen van papieren en nog meer stempels in mijn paspoort te hebben, konden we dan eindelijk verder gaan met ons reis. Oke ik moet wel zeggen dat mensen hier super traag zijn! Efficiëntie? Dan kennen ze hier niet.
Wel was dit heel anders dan de grens oversteek bij Costa Rica en Nicaragua, waar de mensen je om de oren vlogen om je dingen aan te smeren. Hier was simpelweg niemand. Het was hier droog en de grens werd aangeduid met een nieuwe, hoge ijzeren hek gedecoreerd met prikkeldraad en de rechte lijntjes aan de bovenkant markeren de start van een stroomschok.

We reden verder richting Gaborone en stopten onderweg nog bij een aantal supermarkten. Wijn, bier of andere alcoholische dranken worden niet in de supermarkt verkocht. Deze vind je slechts in de slijterijen, die ik nog niet heb gespot. Wat ik wel heb gespot zijn de McDonald's. Oke je ziet hier wel veel Nando's, Wimpy's en KFC's, maar ik heb het natuurlijk over de impala's. Die beesten die ook wel op gazellen lijken, die worden hier McDonald's genoemd.

Op de boerderij aangekomen, (familie vrienden) hebben we onze tenten opgezet en hebben we ons een paar dagen vertoeft. Lekker gegeten, lekker verbrand, lekker binnen gezeten omdat het zo hard regende, flitste en onweerde, lekker genoten (omdat we weer koeien moesten kijken) en lekker creatief bezig geweest in het atelier.

• 29 Maart 2018 - 18:21

Jan:

Hoi familie

• 29 Maart 2018 - 19:54

Jan:

Nou, het gaat lekker zo reageren via de telefoon.......
    Heel verhaal geschreven en staat er alleen maar de kop.